dinsdag 26 juli 2011

175. Een misvormd ei


   Ik zag laatst in de winkel een raar gevormd ei liggen. Omdat afwijkingen van het normale mij interesseren, nam ik het mee naar huis. Hierboven ziet u een afbeelding van dat misvormde exemplaar. Het kan een foutje zijn geweest. Maar als zoiets vaker voorkomt en de kip minder en onregelmatig eieren legt dan blijkt er sprake te zijn van een virus dat bij de kip Infectueuze Bronchitis (IB) veroorzaakt. Bij IB zijn er diverse afwijkingen aan de schaal zichtbaar zoals, ribbels, deuken, ringen en ook wel korrelachtige structuren. Ook de kleur kan afwijken van het normale.
   Een andere rariteit is het windei, een ei zonder schaal. Het bestaat enkel uit een vlies met daarin het binnenste van een ei. Windeieren hebben niet te maken met een tekort aan kalk, in dat geval zou de kip een ei leggen met een dunne schaal. Dit gebeurt soms als een kip weer voor het eerst begint te leggen en alles nog wat op gang moet komen. Blijft een kip windeieren leggen dan is er meestal sprake van de ziekte EDS (Egg Drop Syndrome). Dit wordt veroorzaakt door het Adenovirus welke afkomstig is van eenden. Het virus vermeerdert zich in de schaalklier waardoor dit orgaan wordt aangetast. Kippen geven het virus weer door aan de kuikens via de broedeieren.


Opengaande knop van de waterlelie

   De eivorm is een van de mooiste vormen in de natuur. Het drukt nieuw leven uit, hoop en verlangen. Behalve de eieren van vogels en reptielen hebben ook veel bloemknoppen en plantenzaden deze vorm. Zo ook de baarmoeder en de testikels. Een cirkelvorm is de uitdrukking van volmaaktheid. De eivorm symboliseert het streven naar volmaaktheid, is beweging en de wil tot leven.


Eieren die ik heb gemaakt (kersenhout) of gevonden


1 opmerking:

Eugenie zei

Mooie foto's Piet,

en een fijn artikeltje.. dat over de vorm... zo heb ik 'ei'genlijk nog nooit naar een Ei gekeken...

Maar.. hoe het ook zij,
eerst de kip? of het ei?
Ze zijn wonderen der schepping voor MIJ!!