vrijdag 10 november 2017

424. De Leba onder de hemelse bananenboom


Ik kom de man op de foto hierboven regelmatig tegen in Amsterdam en dan maken we een praatje. Hij intrigeerde me vanwege zijn bijzonder mooie uitdossing en zijn vriendelijke uitstraling. Een soort van tovenaar leek hij me toen ik hem enkele dagen geleden weer tegenkwam, wat me ineens deed denken aan een man die ik fotografeerde tijdens het Surinaamse Keti Koti-festival, enkele jaren geleden. Na enige verdieping in het Surinaamse Winti-gebeuren blijkt het inderdaad om een ‘tovenaar’ te gaan, het is een zogenoemde Leba, een wegbereider, een boodschapper tussen de mensen en hun voorouders, de bewaker van het kruispunt tussen de geestelijke en de materiële werelden en tussen het rijk van de levenden en de doden. De Leba wordt altijd als eerste opgeroepen bij elk Winti-ritueel. De verblijfplaats van een Leba is vaak onder een bananenboom. Men beeldt hem meestal af als een zeer oude man gehuld in lompen of bananenbladeren. De man hierboven werd in het centrum van Amsterdam hoofdschuddend nagekeken door de vele kooplustige dagjesmensen en toeristen. Zouden ze die oude spreuk kennen: “De wijze kleedt zich grof en verbergt het juweel binnenin”.







Geen opmerkingen: