vrijdag 23 februari 2018

453. Het tegelvloertje van de Ekoplaza


Het tegelvloertje van de Ekoplaza

Ik heb laatst een tegelvloertje gelegd…. in mijn maag.
Het waren geen tegels, maar plakjes kokosbrood met rozijnen. Ik had het pakje gekocht bij de Ekoplaza, een biologische supermarkt. De associatie met vloertegels werd bij me opgeroepen toen ik mijn tanden erin zette. Kokosbrood hoort niet keihard te zijn, het is op z’n minst enigszins buigzaam. Ik brak zo’n plak doormidden, het klonk als het breken van 3 mm triplex. Ik liet het op een échte tegelvloer vallen en het brak in 19 stukjes. De uiterste houdbaarheidsdatum zou pas over ruim 2 maanden verstreken zijn, dus daar lag het niet aan. Wat het dan wel was, daar kwam ik niet achter bij deze winkel (Ekoplaza Kruisstraat Eindhoven) en eerlijk gezegd is mijn ervaring bij andere filialen (o.a. Ekoplaza J.P.Heijestraat Amsterdam) niet veel beter. Het merendeel van de medewerkers heeft onvoldoende kennis van de producten en geven standaardantwoorden op de meest voorkomende vragen. De Ekoplaza heet een winkel te zijn met duurzame, biologisch(dynamische) gezonde producten, een soort van alternatieve Albert Heijn. Ik verwacht meer van een biologische winkel. Kleinschaligheid, vooral producten uit de directe omgeving, versheid van groente en fruit, milieuvriendelijke verpakkingen, een wérkelijk gezond assortiment. Het lijkt te vaak alsof ze er niet mee bezig zijn. Zoals bij alle grootwinkelbedrijven gaat het blijkbaar hier ook primair om de euro’s, allerlei groene principes zijn op de achtergrond verdwenen: boontjes en andere groenten en fruit worden bijvoorbeeld ingevlogen vanuit Kenia, Egypte en Chili; veel producten bevatten suiker, enz.) Stel je een kritische vraag dan ervaart men dat als een aanval. Een voorbeeld dan, de Ekoplaza J.P.Heijestraat te A’dam:
Ik wilde een keer boerenkool eten en ja, er lag iets in het groentenrek wat daar op  leek en ook als zodanig werd aangeduid. Het zag er geel van kleur uit, verlept en uitgedroogd met bruine randen. Ik begrijp wel dat boerenkool niet vlot verkoopt, maar hoe durf je als winkelier zoiets dag na dag opnieuw in het rek te leggen? Ik had ook aardappelen nodig. De (losse) aardappelen die hier worden verkocht zijn zacht en/of groen (wat overigens giftig is), in die staat tref ik ze daar meestal aan, beschimmelde sinaasappels, rotte appels en avocado’s tussen onrijpe exemplaren, etc. Maar goed, even terug naar de boerenkool. Ik sprak de bedrijfsleider aan op de verlepte boerenkool en dat je dit toch zo niet kunt aanbieden. Hij pakte wat van de boerenkool in zijn handen en zei gepikeerd: “Dit is het en als u deze niet wilt dan kunt u boerenkool uit de diepvries nemen”.
Ik zeg: “Daar gaat het mij niet om, Ik vind dat je dit niet kunt verkopen, het is oud en ik wil verse stevige groene boerenkool”. De bedrijfsleider was boos, haalde zijn schouders op en liep weg. Sindsdien heeft hij me nooit meer aangekeken. Hij blijkt inmiddels vervangen door een andere.
Bij het afrekenen de groene vraag: “Wilt u een bonnetje?” Dat spaart namelijk het milieu. Terwijl de winkel intussen uit zijn voegen barst van alle plastic verpakkingen.

Aanvulling/correctie:

Enkele weken na het posten van bovenstaand blog was ik weer in Amsterdam, in de Jan Pieter Heijestraat en zag dat een deel van het Pand van de Ekoplaza wit was ingepakt: Het EKOPLAZA LAB. Men streeft naar een plasticvrije wereld en wil de kwalijke plastic verpakkingen zo spoedig mogelijk vervangen door composteerbare materialen. Een initiatief wat ik natuurlijk van harte toejuich.


 Hierbij een link:



Geen opmerkingen: