dinsdag 27 juni 2023

564. Hergebruik van kleding

Er zijn veel manieren om kledingstukken die kapot of versleten zijn, opnieuw te gebruiken. Dat is goed voor onszelf, voor het milieu en voor de wereld. Natuurlijk heb ik mijn eigen smaak en gevoel voor esthetiek, zoals ieder mens dat in min of meerdere mate heeft. Het gaat hier vooral om de basis-ideeën. Die kunnen mogelijk een startpunt vormen naar een bewuster (her)gebruik van kleding. In deze blog zal ik me beperken tot de herenkleding.

Overhemden gaan het eerst kapot bij de manchetten en de boord. Ik los dat op door de manchetten wat smaller te maken. Dat doe ik door het versleten stukje naar binnen om te slaan (1 cm), te strijken en/of te spelden en daarna vast te naaien. Het knoopje en knoopsgat blijven dan gewoon zitten. In plaats van naaien kun je eventueel ook textiellijm, of beter nog zoomband gebruiken. Wat ook kan (zie de foto) is de versleten manchetten bedekken met een ander stofje, dat er qua kleur en patroon goed bij past. In dat geval moet je dan wel een knoopsgat maken en er een knoopje aan zetten. Meestal begin ik daar niet aan en naai ik er een drukker op, aan de andere zijde naai ik dan nog een knoopje vast, dat heeft verder geen functie en is meer voor het oog.

Is de kraag versleten, dan haal ik deze eraf met een tornmesje, zo hou je een opstaand kraagje over. Dichtnaaien en je kunt er weer even tegen. Het is zelfs mogelijk om na enige tijd ook dit opstaande kraagje te verwijderen: lostornen en het zoompje wat dan overblijft vastnaaien. De knoopjes van een overhemd of colbert eventueel vervangen (die zijn meestal saai). Maak zelf een geschikte keuze uit de knoopjes die je natuurlijk in de loop der tijd hebt opgespaard. En anders koop je ze gewoon. Dat maakt een overhemd meteen een stuk mooier





Wollen truien willen na verloop van tijd nog wel eens gaten krijgen bij de ellebogen. Als deze plekken dun zijn, kun je ze met een stopnaald en dezelfde kleur wol (of juist niet) stoppen, dat wil zeggen: een raamwerkje maken. Als je een beetje handig bent, lukt zoiets. Maar wat ook kan is de mouw boven het ontstane gat recht afknippen en vervolgens met een feston-steek afwerken. Je hebt dan dus een trui met korte mouwen, dat is weer eens wat anders.


De afgeknipte mouwen gebruik je om op een eenvoudige manier wanten te maken. Neem je hand en pols als model en vergeet niet dat je een rechtse en een linkse want nodig hebt. Leg je hand even op de afgeknipte mouw. De boord van de mouw komt dan bij je pols. Knip vervolgens de mouw aan de bovenkant op maat horizontaal af, maar wel ruim 1 cm langer dan je middelvinger is. Daarna knip je van bovenuit verticaal, 10 tot 15 cm. naar beneden (afhankelijk van je handlengte), tot waar ongeveer de oksel van je duim begint. Zie hieronder de foto van de want, dan is meteen duidelijk waar je moet knippen. Knip de duim nog even op lengte en naai de ontstane randen aan elkaar.


Wat heb je nodig: een doos met diverse knoopjes, allerlei kleuren stikzijde, stopwol en stofjes, enkele naalden, stopnaalden, spelden, een goeie kwaliteit schaar, tornmesje en geduld. In de loop der tijd heb ik allerlei mooie en kleurige stofjes, lintjes en knoopjes verzameld met de bedoeling die nog eens te hergebruiken. (zie de link hieronder) 
Koop geen kunststof kleding, maar stof van natuurlijke materialen, liefst biologisch, dat is beter voor het milieu en voelt prettiger.







Geen opmerkingen: