donderdag 6 december 2012

349. Philips krijgt boete


     Philips en consorten hebben hun klanten bedonderd! “Ze deden alles wat niet mag volgens Europese mededingingsregels”, zegt de verantwoordelijke eurocommissaris Almunia. Daarom moeten Philips en de electronicabedrijven LG Electronics, Samsung SDI, Panasonic, Toshiba, Technicolor MTPD en Chunghwa een boete betalen van 1,47 miljard euro. Philips c.s. maakten verboden afspraken met elkaar waardoor consumenten jarenlang teveel betaalden voor hun computer- en televisieschermen.

   De onderzoekers vonden documenten waaruit duidelijk bleek dat de bedrijven precies wisten waar ze mee bezig waren: “Iedereen wordt verzocht dit geheim te houden. De schade zal aanzienlijk zijn als de Europese Commissie of consumenten dit te weten komen”. Frans van Houten van Philips ontkent niet dat het bedrijf consumenten heeft bedonderd, hij liet weten het te betreuren ‘dat we met dit soort gedrag in verband worden gebracht’. Dit laat aan duidelijkheid niets te wensen over: Philips zit ermee in zijn maag betrapt te zijn, daarmee is blijkbaar alles gezegd!


Lichtgebouw Philips Eindhoven

Stel nu eens. Een zekere Frits moet voor de rechter komen omdat is gebleken dat hij langdurig geld heeft gestolen van een groot aantal klanten die goed van vertrouwen waren. De bewijzen liggen op tafel, de verdachte heeft de diefstal ook niet ontkend en is  veroordeeld. De rechter vraagt tenslotte: ‘Wat vindt u daar nou zelf van meneer Frits?’
En dan antwoordt meneer Frits: ‘Ik betreur het dat ik met dit soort gedrag in verband wordt gebracht’. En hij voegt daar aan toe: ‘Ik vind de straf disproportioneel en onrechtvaardig’.
Ik zou tegen de benadeelden en alle potentiële klanten van deze meneer Frits willen zeggen: “Knoop het goed in je oren, Frits vindt zijn diefstal blijkbaar alleen vervelend voor zichzelf. Hij toont geen greintje berouw of medeleven, noch biedt hij enige compensatie voor de geleden schade. Meneer Frits zou zomaar opnieuw de kluit belazeren!”
Tot slot een verhelderende uitspraak van Philips-topman Frans van Houten: ‘Onze ethische code is duidelijk en moet altijd strikt worden nageleefd.’ Na deze uitspraken weet de klant in ieder geval precies waar ie aan toe is. Zelfs een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen.
Bron citaten: De Volkskrant, NU.nl



Geen opmerkingen: