Philips en consorten hebben hun klanten bedonderd! “Ze deden
alles wat niet mag volgens Europese mededingingsregels”, zegt de
verantwoordelijke eurocommissaris Almunia. Daarom moeten Philips en de
electronicabedrijven LG Electronics, Samsung SDI, Panasonic, Toshiba,
Technicolor MTPD en Chunghwa een boete betalen van 1,47 miljard euro. Philips
c.s. maakten verboden afspraken met elkaar waardoor consumenten jarenlang
teveel betaalden voor hun computer- en televisieschermen.
Lichtgebouw Philips Eindhoven
Stel nu eens. Een zekere Frits moet voor de rechter komen
omdat is gebleken dat hij langdurig geld heeft gestolen van een groot aantal
klanten die goed van vertrouwen waren. De bewijzen liggen op tafel, de
verdachte heeft de diefstal ook niet ontkend en is veroordeeld. De
rechter vraagt tenslotte: ‘Wat vindt u daar nou zelf van meneer Frits?’
En dan antwoordt meneer Frits: ‘Ik betreur het dat
ik met dit soort gedrag in verband wordt gebracht’. En hij voegt daar aan toe:
‘Ik vind de straf disproportioneel en onrechtvaardig’.
Ik zou tegen de
benadeelden en alle potentiële klanten van deze meneer Frits willen zeggen: “Knoop
het goed in je oren, Frits vindt zijn diefstal blijkbaar alleen vervelend voor
zichzelf. Hij toont geen greintje berouw of medeleven, noch biedt hij enige
compensatie voor de geleden schade. Meneer Frits zou zomaar opnieuw de kluit belazeren!”
Tot slot een verhelderende uitspraak van Philips-topman Frans
van Houten: ‘Onze ethische code is duidelijk en moet altijd strikt worden
nageleefd.’ Na deze uitspraken weet de klant in ieder geval precies waar
ie aan toe is. Zelfs een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen.
Bron citaten: De Volkskrant, NU.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten