donderdag 20 december 2012

351. Matthijs van Nieuwkerk: "Geen ongemakkelijk gevoel bij wat ik verdien".



Matthijs van Nieuwkerk: 'Geen ongemakkelijk gevoel bij wat ik verdien' (Nieuwsbrief Volkskrant)

TV Vooruitblik: Matthijs van Nieuwkerk is als best verdienende presentator van de Publieke Omroep zijn hoge salaris waard. Dat zegt hij althans zelf in een aflevering van het NTR-programma '5 Jaar Later', dat vrijdagavond uitgezonden wordt. Tonnen verdienen van publiek geld in tijden van crisis? 'Ik heb daar tot nu toe geen ongemakkelijk gevoel bij', zegt hij op de vraag van presentator Jeroen Pauw.
Van Nieuwkerk: 'Ik heb een dagelijks, succesvol programma. Als je het zo bekijkt, zou ik ook bij de bestbetaalde presentatoren moeten horen, dat zou ik wel denken ja.' De Vara-presentator verdient jaarlijks tegen de 500.000 euro voor zijn werk als presentator van De Wereld Draait Door.
In het gesprek met Pauw is Van Nieuwkerk verder opvallend openhartig over zijn privéleven. Drankmisbruik bleek een grote verleiding voor Van Nieuwkerk, die in het gesprek erkende dat hij zijn ouders, kinderen en vrouw veel verdriet heeft gedaan. 'Mijn bekendheid maakte dat het bekender werd. Je wordt dan gevolgd, of er worden fotootjes gemaakt, of mensen vinden het extra interessant om in jouw omgeving te zijn. En ik vond het buitengewoon avontuurlijk, ik wilde het allemaal ontdekken.' Pauw: Hebben ze je daar op aangesproken? 'Ja, ze spraken me aan op losbandig gedrag. En op drank, mijn grootste vriend en vijand. Daarbij hoorde een nachtleven, losbandigheid, en een gevoel van vrijheid dat ik dacht me te kunnen permitteren.' Volgens de presentator is die losbandigheid nu verleden tijd. 'Dat heb ik moeten dresseren, uiteraard, anders kun je niet leven, anders kun je niet een liefdevol en sociaal leven hebben in het gezin waar ik deel vanuit maak, en dat wilde ik graag.'

   Ik haal Kees de stratenmaker er maar weer eens bij. Kees zit de ganse dag voorovergebogen op z’n bijna versleten knieën in het zand klinkers te leggen, klinkers die per stuk meer dan 4 kilogram wegen. Per dag gaat er zo’n 13 ton aan gewicht door zijn handen. Stratenmakers krijgen dan ook vaak rug- en knieklachten, de meeste gaan nog voor hun 40ste de WAO in. Kees is ’s avonds doodmoe, desondanks doet hij zijn werk met plezier. Het geeft hem voldoening als de klinkers in een mooi strak verband liggen en hij de autobanden met een ritmisch geluid over zijn klinkerweg hoort rijden. “Ook ík heb dagelijks succes met mijn programma”, zegt Kees de stratenmaker, “iedereen maakt er gebruik van en komt daardoor heel comfortabel op de plek waar ie wil zijn”.
   Zowel Kees als Matthijs werken hard en proberen het beste uit zichzelf te halen, maar op het werk van de stratenmaker wordt neergekeken. Zijn salaris is gemiddeld ongeveer 25000 euro per jaar. Een salaris dat 20 keer lager is dan het half miljoen van Matthijs  En ja, ook Kees drinkt wel eens een biertje en eet op z’n tijd een frietje, maar van losbandigheid kun je hem niet betichten. Af en toe fluiten naar een passerende vrouw is zijn ernstigste vorm van overspel en een nachtleven is aan Kees al helemaal niet besteed.
  
   De crisis waarin we verkeren is door hebzucht en egoïsme ontstaan. Een relatief kleine groep rijken leeft op de inspanningen van een grote groep armen en meent dat nog steeds te kunnen verantwoorden met: “Ik voel me er niet ongemakkelijk bij”. Nog eventjes deze mentaliteit en de wereld draait écht door.
Zie ook blog 171: Topsalarissen stijgen

  

Geen opmerkingen: