woensdag 10 april 2013

362. Kerkhofbloemen


Op het Kerkhof van Vermaak in Lissabon (zie het vorige blog, nr. 361) staan veel graven met bloemen. Dat zijn bijna zonder enige uitzondering bloemen van plastic, die er  levensecht uitzien als je tenminste niet goed kijkt. Voor de oppervlakkige waarnemer fleurt het de boel op. Tegelijkertijd heeft het ook iets droevigs, want bloemen die niet echt zijn en van plastic, daar heb je geen omkijken meer naar. Als ik op dat kerkhof lag zou ik op de een of andere manier mijn familie laten weten: “Willen jullie asjeblieft echte  bloemen bij mijn graf leggen?” Maar ik lig daar niet en was dat ook niet van plan. Uiteindelijk, als ik tot stof ga wederkeren, dan liefst meteen goed. Met bloemen uit een weiland of een mooie tuin, bloemen die net als ik na enkele dagen verwelken.











  

Geen opmerkingen: