vrijdag 27 april 2012

325. Tankstations en andere ellende

   De autobranche is voor mij een vreemde wereld. Ik heb er niks mee. Nou ja, niks is te weinig gezegd, want de werking van een motor, de techniek en allerlei uitvindingen die er gedaan zijn, die vind ik op zich prachtig. Het zit hem meer in alles daaromheen: de garages, pompstations, de ANWB met dat infantiele blad ‘De Kampioen’, enzovoorts. Het is de exclusieve mannenwereld van ‘wij mannen onder mekaar’ die me tegenstaat. Als ik een pompstation binnenstap voel ik me hoogst onbehagelijk. Je wordt er omringd door een opdringerige nepwereld van blik, plastic, sigaretten, fabrieksvoedsel en andere doodbevorderende rotzooi. Langszij staan er altijd wel ’n paar mannen met een bekertje automatenkoffie in de ene hand en een klef broodje ham/kaas in de andere.  Vrouwen worden met de ogen uitgekleed en van onder tot boven gekeurd. Ze trekken hun ordinaire vertegenwoordigersbroek wat omhoog, nemen een laatste lauwe slok en lopen tenslotte wijdbeens naar hun armzalige statussymbool. Het is alles wat ze hebben en da's behoorlijk zielig.


   Ooit, heel lang geleden, heb ik wel eens een hap van zo’n gevulde benzinepompkoek genomen, dat was meteen de laatste keer. Ik bedoel daarmee niet dat ik dood neerviel, maar vies is het wel. Dit ‘gebak’ wordt door ratelende machines uitgespuugd, vijf stuks per seconde, de plastic verpakking zit er al om heen geseald. Gevuld met de allergoedkoopste rommel die er op de wereldmarkt te vinden is: een mengsel van gemalen lupinezaad, groene erwten en geharde vetten, afgemaakt met eipoeder van doodzieke kippen en  veel suiker, geur-, smaak-, en kleurstoffen om het bitter van de vuilnisbelt te verdoezelen. Alles wat in een tankstation verkocht wordt ademt de sfeer van de verloedering en het naderende einde.
   “De Kampioen”, het lijfblad van de ANWB, het is één doffe ellende van reclame en dombo-marketing. Met die eeuwige korting op uitstapjes naar het Tweedehands Dierenpark in Rhenen, Apenheul, het Nationaal Varkensmuseum in Eersel inclusief gratis tafelkleed met opdruk en maar liefst 25 % korting op de toegangsprijs……. Genoeg, ik hou er over op!


Geen opmerkingen: