dinsdag 14 juni 2011

152. De lieve lust van DOVE repair therapy (1)


Dove repair therapy
Een vrouw met prachtige glanzende haren lacht me toe vanaf een foldertje wat de kassière bij ’t Kruidvat mij zojuist meegaf. In dat foldertje zitten twee zakjes vastgeplakt die een shampoo en een conditioner bevatten. Gratis, om uit te proberen. Als het bevalt ontvang ik ook nog 50% korting op een nieuw product.
88%: ‘Ik zou Dove Intense Repair aan mijn vriendinnen aanbevelen’ staat er binnen in de folder. En verder:
Herstelwerkzaamheden
We verven, stylen, föhnen en straighten ons haar dat het een lieve lust is. Vind je het gek dat je haardos beschadigd raakt? Wat jouw haar nodig heeft zijn producten die de aangerichte schade helpen te herstellen. En dat is precies wat Dove Intense Repair doet. Dit is het resultaat van twee unieke, gepatenteerde technologieën. Fibre Active technologie dringt tot diep in de haarvezels door en herstelt de schade van binnenuit. Tegelijkertijd wordt ook de schade van buitenaf gerepareerd door het Micro Moisture Serum
  
   Bij herstelwerkzaamheden en schade denk ik altijd aan de NS. ‘Wegens herstelwerkzaamheden aan het spoor rijden er vandaag geen treinen….”  Hier maakt Dove geen goeie beurt. En als Dove mij tutoyeert en zonder enige voorinformatie bepaalt wat mijn haar nodig heeft word ik achterdochtig. Verven, stylen, föhnen en straigten is mij trouwens onbekend, laat staan dat ik het met een lieve lust doe. Vóórdat ik met dat serumspul aan de gang ga en de schade van binnen en buiten laat herstellen, zal ik eerst eens goed de achterzijde van het zakje lezen, de kleine lettertjes zogezegd. Dit zijn de ingrediënten van de shampoo:

Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Cocamidoprpyl Betaine, Sodium Cloride,Dimethiconol, Parfum, Glicol Distearate,Glycerin,Carbomer, Sodium hydroxide, Guar Hydroxypropyltrimonium Cloride,Gluconolactone,Trehalose, Adipic Acid, Sodium sulfate, DMDM Hydantoin, Tea-Dodecylbenzenesulfonate, Amodimethicone, PPG-12, Cidric Acid, Disodium EDTA, PEG- 45M, Mica, Sodium Benzoate,Trideceth-12, TEA-Sulfate,Triethalolamine, Cetrimonium Cloride,Methylcloroisothiszolinone,Methylisothiazolinone,Amyl Cinnamal, Benzyl Alcohol, Benzyl Salicylate, Buttylphenyl, Methylpropional, Citronellol, Hexyl Cinnamal, Hydroxycitronellal,Limonene,Linalool, CI 15985, CI 19140, CI 7789

En dit zijn de ingrediënten van de conditioner: 

Aqua, Cetearyl Alcohol, Dimethicone, Stearamidopropyl Dimethylamine, Behentrimonium Cloride, Parfum, Dipropylene glycol, Lactic Acid, Trehalose, Gluconolactone,Adipic Acid, Sodium Sulfate,Glycerin, DMDM Hydantoin, Amodimethicone, Sodium Cloride, PEG-150 Distearate, Disodium ETDA, PEG-7 Propylheptyl Ether, Cetrimonium Cloride, Phenoxyethanol, Benzyl Salicytate, Butylphenyl Methylpropional, Citronelol, Hexyl Cinnamal, Hydroxylcitronellal, Linalool, CI 15985, CI 19140

IN GEVAL VAN OOGCONTACT ONMIDDELLIJK UITSPOELEN !
  
   Dit staat er overigens in kleine lettertjes bij. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen na lezing van de ingrediëntenlijst. Het lijkt me overigens vrij moeilijk om die chemische stoffen niet in contact te laten komen met de ogen als je achtereenvolgens je haren met de shampoo moet wassen, uitspoelen en daarna de conditioner erin moet wrijven, minuten laten inwerken en uitspoelen.
   Mensen die gevoelig zijn voor bepaalde allergenen, kunnen last krijgen van diverse symptomen, daarom moeten de meest gebruikte allergenen op de cosmeticaverpakking worden vermeld. Deze allergenen worden alleen dan vermeld als de concentratie van de allergene stof boven een zekere grens voorkomt. Op de verpakking van Dove staan nogal wat van deze declaratieplichtige allergenen. In geval van allergie voor deze stoffen kunnen de volgende klachten optreden: rode huid, bultjes, zwelling van de huid, branderige ogen, jeuk, geïrriteerde slijmvliezen, loopneus.

   Om langdurige herstelwerkzaamheden te voorkomen heb ik besloten om toch maar af te zien van de Dove repair therapy. Eenvoud is het kenmerk van het ware. Niet te vaak je haren wassen en liefst een shampoo met natuurlijke ingrediënten zoals bijvoorbeeld van het merk Urtekram (verkrijgbaar in natuurwinkels). Daar zijn ook geen ingewikkelde chemische fabrieken voor nodig, met alle gevolgen van dien.



Bovenstaand resultaat is zonder Dove tot stand gekomen.

Lees ook:

Geen opmerkingen: