vrijdag 30 maart 2018

469. Robinia pseudo-acacia


Deze boom wordt vaak acacia genoemd, maar het is een Robinia pseudo-acacia. Een bijzondere boom in velerlei opzichten. Het is een vlinderbloemige en zoals veel vlinderbloemigen brengen de wortelknolletjes stikstof in de grond. De takken van de Robinia hebben scherpe stekels, het kernhout is groen- tot bruinachtig geel en is keihard. Om die reden heb ik er in het verleden wel houten hamers van gemaakt. Hij groeit erg snel en het hout rot niet. Typisch en erg tot de verbeelding sprekend zijn de diepe groeven in de schors en vooral de bolvormige gezwellen die veel van deze bomen bezitten. Volgens mij zijn ze goedaardig en horen ze bij het karakter van de boom. De geur van de witte bloemtrossen is bedwelmend zoet, ze trekken veel insecten aan. Bijzonder is ook dat acaciahoning (verkeerde naam, maar je kunt het moeilijk robinia pseudo-acaciahoning gaan noemen), niet kristalliseert. Voor zover ik weet is het de enige honing die vloeibaar blijft. De zaden blijven erg lang kiemkrachtig, tot wel 50 jaar. De bast, de zaden en het zaagmeel van deze boom zijn giftig en het zou me niet verwonderen als de heerlijk geurende bloemen ook min of meer giftig zijn. De zaden, bloemen en het blad doen me denken aan de zeer giftige Gouden regen, ook een vlinderbloemige.

Geen opmerkingen: