zondag 25 juli 2010

11. Intentieboeken



                           (De namen in de tekst ^ zijn onherkenbaar gemaakt.)


In kerken, Mariakapelletjes en bedevaartsoorden vind je soms vreemde zaken. Ik verbaas me altijd weer over de naïviteit van de vaak bejaarde mensen die daar rondscharrelen voor een gipsen beeld of bidden bij een schilderij van een vermeende heilige. De fietstassen worden gevuld met flessen heilig water uit een bron die helemaal geen bron is, plastic beeldjes en rozenkransen, made in Taiwan, gaan er grif van de hand. Natuurlijk begrijp ik wel dat als je ergens sterk in gelooft dat dat helpt. Suggestie en zelfsuggestie zijn sterke krachten en kunnen mensen in een opwaartse en ook neerwaartse richting stuwen, zo simpel blijkt het te zijn. De Kerk en de middenstand willen de behoeftigen onder ons daarbij met liefde en plezier ondersteunen.
   Op bovenstaande foto ziet u een intentieschriftje of  -boek. Gelovigen schrijven daar gebedsintenties in, smeekbeden of een dankwoord voor de veronderstelde steun van Maria of andere heiligen en ook gebedsverhoringen. Die geschreven intenties zijn openbaar, iedereen kan ze lezen. Vaak is dat ook juist de bedoeling opdat anderen meebidden en de krachten gebundeld worden. Hoe zuidelijker je gaat des te meer kom je het fenomeen tegen. Ik vind het interessant om die stukjes te lezen. Het geeft een kijkje in het binnenste van mensen, in wat hen zoal bezighoudt. Elk huisje heeft zijn kruisje, dat zie je dan. De stukjes zijn intiem, soms ook erg triest. Tegelijkertijd geven ze openheid over het geploeter in een mensenleven en zijn daardoor ook herkenbaar. Hier volgen enkele teksten:

- "Lieve onze lieve vrouw laat die ruzies stoppen tussen mij en mijn baby!"


- "Heilige Maria wij vertrouwen op U help ons en verhoor onze gebeden dank U"


- "Wij restaureren de kerk met plezier".


- "Lieve Vrouwe van Diest ik ben in het begin van mijn leven met mijn moeder hier gekomen en na 76 op mijn verjaardag steeds blijven komen om u te danken voor mijn leven. Bid voor ons"


- "Heilige Maria verhoor mijn gebed en help ons a.u.b. deze zware beproeving te doorstaan en in goede zin op te lossen".


- "Hey onze lieve vrouw van Diest, Merci dat ik een goede engelbewaarder hebt dat ik keitoffe vrienden en vriendinnen heb en dat ik mijn accident heb overleeft da eigenlijk een wonder is xxx."


-  "Dat alles goed gaat met mij en mijn gezin."


-  "Laat a.u.b. alles in orde komen met mijn dochter Laat ook voor mij het leven ten goede komen Dank U."

-  "Onze Lieve vrouw, Bescherm a.u.b. mijn dochter ik heb net vernomen dat ze terug bij ... is, ik ben bang dat hij haar terug kwaad gaat doen, ze ligt al in de gips omdat hij haar omver had gereden en nu is ze bij hem ! Ik smeek u bescherm haar en laat haar in zien dat ze beter af is zonder hem, ik kan haar deze moment niet beschermen omdat ik hier aan het werken ben a.u.b. help me ik ben bang om haar te verliezen."

- "Danke, lieber Gott, dass wir hier sein durften gesund sind und ich mit meinen Kindern zusammen bin."

- "Blij dat we na een verdwaalde wandeling de weg hebben teruggevonden en na een zware tocht veilig bij ons tentje terugkwamen. Hiervoor een kaarsje".

- "Wij zijn met een groep in Spa en toeren iedere dag ergens naar toe Wij zijn allemaal 50+ t/m 80 jaar en zelfs twee dames van 85 jaar oud."

Geen opmerkingen: