dinsdag 4 oktober 2011

206. Lekker ding


   Deze vrouw zag ik op de markt bij een stoffenkraam staan. Ik had net mijn camera opgeborgen, keek nog even achterom en zag toen iets vreemds in de verte wat me meteen weer naar de camera deed grijpen.
   Ik stel me dan voor hoe dat is gegaan met die stof. Er is iemand die de afbeelding heeft ontworpen: een vrouwenfiguur in bikini. Een beeld van voren, een van achteren en dan naast elkaar op het textiel geprint. De stof wordt aangeboden aan stoffenhandelaren die dat weer proberen door te verkopen aan de detailhandel. Maar die kopen zoiets natuurlijk niet massaal in. Vandaar dat het uiteindelijk op de markt is beland voor 1 euro per meter. Blijkbaar leek het deze dame een goed idee om er een jurk van te maken. Ze is aan de naaimachine gaan zitten, heeft de moeite genomen om een patroon te zoeken, te knippen, te spelden, te rijgen en in elkaar te stikken. Nog even strijken en klaar. Uiteindelijk loopt ze er dan mee op straat te pronken.
   Ik zie er een soort van statement met een knipoog in, zo van: ‘Het kan me niks schelen wat jullie van me denken. Ja, ik ben wat fors gebouwd! Nou én?' Er is humor voor nodig om zo’n jurk te dragen en ook wel enige durf en moed en schijt.

Geen opmerkingen: