dinsdag 31 mei 2011

143. Simple design (2): De atelierstoel


   De atelierstoel is van 1997 en is behoorlijk bezeten, als u begrijpt wat ik bedoel. Hij is gemaakt van jonge berkenstammetjes uit een hakhoutbos in Brabant, namelijk het natuurgebied De Mortelen tussen Best en Oirschot. Berkenstammetjes vertonen zich als ze jong zijn in allerlei prachtige kleurvariaties. Dat gaat van spierwit tot donkerbruin, van dieprood tot lichtroze, het is er in goud, brons en zelfs in groen door algen gepatineerd brons, stammetjes met vlekjes, streepjes en zwarte punten, afschilferend beige met zilver en roodbruine randjes en ga zo maar door. Voor deze atelierstoel heb ik voornamelijk de gouden berkenstammetjes gezocht.                               Klik op de foto's voor een groter beeld. 


   De atelierstoel ‘Elsje’ was eigenlijk niet voor mijzelf bedoeld maar voor een aardige vrouw die Els heet. Ik zocht in die tijd naar een atelier in een natuurlijke omgeving en vond uiteindelijk een geschikte ruimte welke oorspronkelijk ook als atelier was bedoeld. Het atelier had grote ramen aan de noordzijde, stond in een weiland met schapen en behoorde toe aan een echtpaar die vanuit hun huiskamer uitkeken over de landerijen en dat gebouw. Toen ik aanbelde bij het huis deed Els dus open en reageerde meteen positief op mijn vraag of ik het kon huren. Alleen moest ze het nog even aan haar man vragen, wat me een formaliteit leek te zijn. Een tijdje daarna ging ik er opnieuw langs. Maar de heer des huizes wilde het niet en daar was verder ook geen speld tussen te krijgen. Intussen was ik uit een soort van voorbarige dankbaarheid al heel optimistisch een stoel voor haar aan het maken, genaamd: ‘Elsje’. Ik dacht, als ik dat atelier straks mag gebruiken, krijgt zij van mij een mooie stoel kado. Maar dat ging dus niet door. Ik heb de stoel afgemaakt en nu zit ik er zelf al jaren in.

                                                                  Details

   Het opmerkelijke van deze stoel zijn de bijzondere groeivormen die ik in tweevoud moest vinden, vier paren van speciale vormen: de gevorkte voorpoten met spiraal, de armleuningen, de achterpoten en de bovenrug. Alle vormen zijn vrij gegroeid in het bos en niet geforceerd gebogen. Vooral de voorpoten die zich vertakken met een spiraalvormig deel zijn uniek. Vind daar maar eens twee identieke exemplaren van.
   De stoel heb ik gemaakt toen het hout nog niet helemaal droog was, zodat de verbindingen met verdekte schroeven geborgd konden worden. Voorbeeld: het maken van een pen-en-gatverbinding voor armleuning en poot. Deze verbinding heb ik niet gelijmd maar aan de bovenzijde van de leuning heb ik met een scherp mesje een kerf gemaakt die niet helemaal doorloopt. De kerfsnede heb ik voorzichtig opgelicht, daaronder een gat geboord door de leuning heen en vervolgens een kleiner gaatje in de poot geboord. Dan de schroef er stevig ingedraaid en de kerf dicht gevouwen met wat lijm. Niks meer van te zien. Zo heb ik dus alle verbindingen gemaakt. En tot nu toe blijkt het na intensief gebruik nog steeds een stevige stoel te zijn en geniet ik elke dag opnieuw weer van de verscheidenheid aan tinten en vormen van het hout. De achterzijde bestaat uit een krom gegroeide vorm die de berkenstokken van de rugleuning op z’n plek houden. Op deze vorm is een berkenschijf bevestigd als een zon. In de strook bijenwas die daaromheen zit zijn duivenveren gestoken.


Voor meer simple design items zie zoekfunctie en tik in: simple design




Geen opmerkingen: